onsdag 8 september 2010

Insättning

Idag har jag erhållit mitt kära konto från Avanza.
Dock dröjer det tills imorgon, för min transaktion från banken att gå igenom.

Nu har mina planer förändrats efter diskussioner med ett par som är mer insatta än mig.
Då det ekonomiska läget inte är speciellt stabilt och en dipp eventuellt är att invänta så kommer jag istället sätta in 10 000 kr per kvartal att labba med, än att sätta klumpsuppan på kontot direkt.
Detta kommer att fördelas mellan kapitalförsäkring samt aktiesparande där de "säkra" kommer att stå i aktier och de osäkra kommer att stå i kapitalförsäkring.

Detta må låta bakvänt, men för att kunna köpa och sälja "mycket" på de osäkra, samt att verkligen ha hängslor och livrem på de säkra pengarna, så har jag valt denna uppdelning.

2 kommentarer:

  1. Herr Ekonom... Jag hittade din blogg för någon dag sedan och har lagt till dig på favorit bänken.

    Angående den globala ekonomiska utvecklingen så vill jag bara ställa en fråga. En tanke som slog mig precis. Tror inte du att aktie klippen kommer vara svårare att hitta den dagen vi alla är helt 100% på den globala utvecklingen?

    SvaraRadera
  2. Hejsan Niklas!
    Tack för ditt stöd. Självklart blir det en jämnare kamp då man vet i vilken riktning som kurvan kommer att peka, men oavsett läge så gäller det självklart att maximera sin vinst / minimera sin förlust! Dock måste man chansa ibland för att kunna vinna stort! :)

    SvaraRadera