fredag 3 september 2010

Grundtankar

Jag startade för några dagar sen att kolla runt på nätet efter intressanta investeringsalternativ.
Då jag under en längre tid, har lagrat kapital på ett sparkonto som inte gett någon större avkastning så tyckte jag att det kunde vara dags att se sig om efter alternativ.

Det som slog mig var att folk oftast pratat om fonder, som något finare och bättre än allt annat. Av den information som folk diskuterat i min närhet så hade jag fått uppfattningen om att fonder var bättre än aktier som var mycket bättre än sparkapital.
Efter egen efterforskning och läsning av diverse bloggar/inlägg/fakta/information, har jag snarare konstaterat att aktier är det "bästa" alternativet beroende på hurpass aktiv man är, samt hur man väljer att bygga upp det.

Vad som får mig att anse detta är att aktier till skillnad från fonder, är att man med stor spridning av sin aktieportfölj får samma säkerhet som en fond erbjuder, samtidigt som man inte behöver betala några fondavgifter.

Vad gäller aktier så finns det som jag förstår, två vägar att gå.
1. Den ena är att köpa aktier, hoppas på att man tjänar en hacka och därefter avverka dessa. Vid avverkning av dessa aktier, beskattas man med 30% av sin vinst.
Exempel: Man köper aktier för 200 000 kr. Efter 15 år är dessa aktierna värda 500 000, vilket är en ökning med 300 000 kr. När dessa avverkas så ska man därmed betala 100 000 kr i skatt.

2. Man investerar i kapitalförsäkring, där man via kapitalförsäkringen kan köpa sina aktier.
Istället för att skatta för sin vinst, så har man istället en årlig avgift på ca 1% av totalvärdet, den sista December.
Exempel: Man köper aktier för 200 000 kr. Efter 15 år är dessa aktierna värda 500 000, vilket är en ökning med 300 000 kr. När dessa avverkas så betaler man 0 kronor i skatt, men man har betalt 1% i skatt vid varje årsskifte. Detta innebär att man har betalt (vid jämn tillväxt på 6,3%) ca 50 630 kr efter 15 år.
(Efter att läst runt lite, så verkar det som att man kan sälja sina aktier i slutet av December, för att återköpa dessa i början av Januari igen. Detta innebär att man då att 1% inte blir speciellt jobbigt att betala).

Problemet verkar dock vara att man vid en förlust av alternativ 1, kan då tillbaka 20% av det förlorade kapitalet medan man vid alternativ 2, står barskrapad.

Ett annat problem är om banken som man investerat sin kapitalförsäkringar hos, går omkull. Vid vanliga aktieköp så finns där 500 000 kr som räddningskapital för varje investerare. Detta existerar inte för kapitalförsäkringar.

Detta gör att jag kommer att fokusera de närmsta dagarna på att reda ut vilket som i långa loppet blir klokast för mig, samt att fokusera på att bygga en långsiktig och stabil aktieportfölj!

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar